Depp-rant och Pro



Det blir inte alltid som man tänkt sig…

Kom av mig med skrivandet förra veckan, det var nära den här veckan med. Egentligen var det mer som kom av sig, jag blev ganska deppig förra veckan och det har spillt ut över produktiviteten på alla plan. Det senaste inlägget handlade om att köpa hus vilket vi försöker göra men som visat sig lättare sagt än gjort. Vet att det är lika för de flesta och att många letar kanske ett par år innan de hittar rätt, så vi har det knappast värre än andra. Det var jag ändå förberedd på, det jag däremot inte var förberedd på var hur jag skulle reagera när vi väl hittade vårt drömhus och det sedan slets ur händerna på oss. Man ska förstås inte ta ut något i förskott, jag försöker alltid att undvika det för att undvika att bli besviken men ibland rycks man med och känslorna tar över. Vi har letat efter hus ca ett år nu och hittat några kandidater som varit intressanta men ingen där allting klickat för oss. Förutom nu. Därför var vi beredda att betala mycket mer än vi hade sagt från början. Ett liknande hus hade sålts bara en vecka innan och vi var beredda att gå en bra bit över det slutpriset vilket ändå fick oss att vaggas in i en falsk trygghet att priserna kan inte dra iväg mycket mer. Oj så fel vi hade. Vi drev priset upp i en hisklig fart tillsammans med vår motpart som också lagt ett förhandsbud, vi var bestämda på att vi skulle ha det här. Men när priset var närmare 40 % högre än det andra husets slutsumma fick vi kasta in handduken. Det kändes som att vi höll på o kasta bort alla våra besparingar på att skuldsätta oss i något vi aldrig skulle ha råd att betala av. Trots det så har veckan som följt präglats av än mer ångest. Ångest över tankarna att vi trots allt skulle pushat lite till så kanske den andre hade gett sig. Troligen var det rätt beslut vi tog… men kanske hade vi också kunnat äga vårt drömhus idag.


Med det sagt, känner jag mig lite barnslig att jag sitter och deppar över något som troligen hundratals andra genomlider varje dag runtom i landet. Tror dock att det grundar sig mycket i att vår boendesituation börjar bli påfrestande. Varken jag eller min partner har haft vårt egna space på ett par år nu. Under vårt år på resande fot hade vi alltid ‘roomies’ och levde i våra resväskor och nu har vi varit inneboende över ett år under tiden vi jagat efter ett riktigt boende där vi trängs i ett litet rum dag ut och dag in. Såhär långt har vi intalat oss själva att det är värt det då vi kan spara mycket pengar och att det ändå är temporärt. Man vill inte gärna skaffa sig en egen lägenhet nu heller när känslan ändå är att man kan hitta rätt hus vilken dag som helst då vi ändå gått på mycket visningar de senaste månaderna. Frågan är bara hur länge man vågar gambla på det? Skaffar man en lägenhet nu låser man ändå upp sig tre månader och risker istället dubbel hyra ett tag vilket är det sista vi vill riskera. Tror vi ger det en månad till och om det ser mörkt ut även då får vi nog ta den risken ändå om vi ska kunna bevara förståndet. 


Provar på Pro

Det blev ett väldigt tråkigt inlägg men det speglar verkligheten som blir så ibland. För att avsluta med något lite mer relevant så har jag kastat några extra slantar på mitt Börsdata-abonnemang den här veckan och investerat i Pro-medlemskap. Det är dags att screena lite ‘dividend-kings’ från Amerikat! Har redan uppdaterat “Drömportföljen” väldigt mycket från det senaste inlägget och ersatt ett gäng svenska aktier med amerikanska istället och det lär nog trilla in ett par till i portföljen. Blir ett eget inlägg framöver där jag går in mer på utvecklingen där och avvikelserna från den aktuella portföljen. Just nu ser fördelningen i Drömportföljen ut som följande:


Sverige: 66 %

Övriga Norden: 20,5 %

USA: 13,50 %


Jag har dock klart större exponering mot USA och övriga världen i mitt fondsparande så helhetsexponeringen ser bättre ut, men det känns ändå som en lite väl stor andel Sverige. Har ni någrat tips på amerikanska utdelningsaktier som hör hemma i allas utdelningsportföljer är ni mer än välkomna att dela med er. (Andra utländska, utanför norden med för den delen!) För tillfället hittar vi AT&T, GPC, Coca-Cola, Exxon, AbbVie och Corning i portföljen. Står även och balanserar lite med huruvida 3M ska få vara med eller inte, för att få lite exponering mot amerikansk industri men de känns inte som en super-sexig aktie. Å andra sidan så är det ju inte vad man är ute efter i en utdelningsportfölj. 



//Divito



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Comeback & Flashback

Vad hände i maj?

Nu styr vi om fondsparandet till SAVR!