Vägen mot frihet börjar med tillväxt (?)

Vägen mot frihet börjar med tillväxt (?)



Bild av Nattanan Kanchanaprat från Pixabay 


Vägen mot frihet…

Mitt grundläggande mål är att investera mig fri och kunna leva helt och hållet på mina utdelningsinkomster. Därav har fokuset naturligen legat helt på utdelningsaktier. På sistone har jag dock funderat mer och mer på huruvida vägen dit dock behöver vara banad med enbart utdelningsaktier. Självklart är det totalavkastningen som är det viktiga när det kommer till att få sitt kapital att växa, men för att slutligen kunna leva på sina aktier måste det också finnas ett kassaflöde för att man ska behöva undvika att sälja av sitt kapital. 


I dagsläget känns det uppenbart att avkastningen på tillväxtaktierna är betydligt högre än på utdelningsaktierna (generellt förstås) och även om även mina utdelningsaktier har gått riktigt bra i samband med att allting går bra, så känns det som att siffrorna ser oerhört låga ut i jämförelse med de flesta andra som postar ATH dag efter annan när tillväxt värderas otroligt högt. Inte för att det känns hållbart att det ska fortsätta i den här takten, men man börjar trots allt ifrågasätta sin strategi när man omges av alla som verkar nå astronomiska siffror.


Med det sagt så är jag som tidigare nämnt ganska konservativ och försiktig av mig. Även om jag i dagsläget aldrig skulle köpa en fond i någon annan klass än “hög risk” så anser jag annars att jag tar relativt låg risk i mina investeringar och föredrar en lagom (sjukt svenskt sagt) och stabil utveckling för mitt kapital. Kan jag generera 7-8 % i snitt per år och/eller följa index är det tillräckligt för mig. Det enklaste vore kanske att gå 100 % i billiga indexfonder och bara låta det vara, kanske vore det absolut smartaste för min totala avkastning (de flesta studier tyder ju på just detta). Indexfonder genererar dock ingen utdelning och dessutom är det alldeles för roligt att hålla på med aktier för att låta någon annan sköta allt. Självklart finns det bra mellanting som ETF:er som XACT Högutdelande m.m. men det känns som att det är ganska få bra alternativ utan att utsätta sig för en hel del valutarisk/skatterisk i utländska ETF:er. 


Utdelning Vs Tillväxt

Så om vi utgår från att fonder och ETF:er inte är hela lösningen utan att jag ändå vill vara med och påverka, på gott och på ont, min egen utveckling. Bör jag då satsa 100 % på utdelningsaktier? 100 % tillväxt? 50 / 50 ? Skippa båda delarna och bara se till värdering? Personligen tror jag vi alla som håller på med aktier tycker den härligaste känslan är att se sitt innehav dra iväg och se portföljens värde stiga och därför har nog en tillväxtinvesterare betydligt roligare om det går bra. Å andra sidan är det få saker som är så härligt som att se det plinga till i telefonen när en utdelning trillat in på kontot. Det finns förstås fördelar med samtliga strategier.


För mig personligen så har utdelningsaktier passat mig bättre då jag har lättare att analysera och förstå vad som är viktigt för att aktien i fråga är lovande och förtjänar en plats i min portfölj. Självklart är det mycket som man måste förstå hos alla företag för att kunna spekulera in i framtiden huruvida de kommer fortsätta vara lönsamma och fortsätta växa. Men utdelningsaktier/företag är oftast stora “blue chip” bolag som har en lång historik och länge bevisat att deras affärsmodell fungerar och är lönsam. Det finns oftast också mycket mer tillgänglig information kring dessa bolag då de uppmärksammas mer. Att utdelningen (i normala tider) alltid trillar in, oavsett vad kursen står i är också den stora tryggheten att man kommer få en viss avkastning, även om företaget inte presterar riktigt som väntat. Det är därför enligt min mening lägre risk i dessa bolag även om det finns risk i alla bolag. Därför anser jag att det är betydligt lättare att analysera dessa bolag gentemot tillväxtbolag.


Ett tillväxtbolag kan förstås också vara stora som t.ex. Apple, men generellt upplever jag att jag har svårt för att kasta mig över dessa giganter som jag upplever ha skyhöga värderingar (även om många verkar fortsätta spikrakt uppåt…) och mindre tillväxtbolag finns det så otroligt många av att det känns som stor risk att man råkar slänga sig över förlorarna, för när de väl visat sig vara en vinnare känns det som att man redan missat tåget. Jag inser mina brister och att jag är nog inte en tillräckligt duktig analytiker för att hitta på vinnarna innan majoriteten av markanden och väljer därför att inte försöka jaga dem. 


Så vad gör jag?

Så här långt har jag valt att spendera ca 70 % av mitt kapital på utdelningsaktier och ca 25 % på fonder medan de sista 5 % har fått gått åt att placera i några tillväxtaktier som jag ändå har varit intresserad av för att prova mina vingar inom det segmentet. Fortsättningsvis kommer jag att ha min utdelningsportfölj som den stora basen för mitt sparande, jag har en väldigt bred portfölj med runt 40 st innehav i dagsläget där jag kommer att fylla på löpande i de bolag som jag upplever undervärderade och vid dippar. Tanken är att de kommer matas med ca 50 % av mitt sparade kapital. För att nå åt tillväxtsaktierna kommer jag främst överlåta detta till professionella förvaltare då jag tror det kommer vara mer gynnsamt för mig personligen. 20 % placerar jag i dagsläget i aktivt förvaltade fonder med hög risk på SAVR. 10 % kommer att gå till passivt förvaltade indexfonder (fördelat lika på fyra mellan en global, en USA, en asien och en Europa-fond). De återstående 30 % av mitt sparande kommer jag vara mer flexibel med, jag kommer fortsätta testa mina vingar bland tillväxt- och rena värdecase när jag hittar något jag tror på - annars går även det till utdelningsportföljen eller någon av TINs teknikfonder. 


Slutord

Inga radikala förändringar i min ursprungliga strategi men att doppa tårna i tillväxtpoolen kan vara nyttigt för min egen utveckling om inte annat. Att tillväxt eller värdeinvestering generellt genererar en högre avkastning tror jag fortfarande kan vara fallet men till en högre risk. Det kommer vara jobbigt ibland att stå på sidlinjen när man ser en del raketer som Evo, Sinch och alla de gigantiska amerikanska jättarna men jag tror ändå att min strategi kommer att vara mer lämpad för mig personligen och i slutändan är det nog det viktigaste att utgå från.



//Divito

Kommentarer

  1. Helt rätt som du tänker, jag gör nästan likadant i min strategi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej !

      Jag har tyvärr varit väldigt inaktiv här en längre tid nu pga. flera anledningar, så jag är ledsen att jag svarar så sent.

      Kul att höra från fler likasinnade! Ska kolla in din blogg! :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Comeback & Flashback

Vad hände i maj?

Nu styr vi om fondsparandet till SAVR!