Var är vi idag?

Var är vi idag?


Var är vi idag på vår resa mot friheten? Idag är vi i ett väldigt tidigt stadie, vår pengamaskin är under konstruktion och vi skruvar lite här, finjusterar lite där och provar oss fram och håller på att formulerar vår långsiktiga strategi. Jag är långt ifrån någon expert på att analysera aktier och kommer garanterat ta några snedsteg på vägen - men jag är ändå beslutad att investera så mycket jag kan under tiden jag lär mig. 


Huruvida det är rätt eller fel kan bara tiden avgöra. Förstå mig rätt dock, jag tittar inte bara på ett par nyckeltal och så kastar jag alla pengar på första bästa aktie. Trots att jag novis på många sätt så är jag konservativ och försiktig i mitt investerande, sprider riskerna mellan en mängd olika bolag och branscher. Många kan nog argumentera för att man bör ha färre innehav för att ha en bättre koll på var och än. Jag strävar hellre mot att skaffa mig ett självspelat piano som har en stabil utveckling som bidrar med ett stadigt kassaflöde till min portfölj i form av utdelningar oavsett antal aktier. I år blev det förstås väldigt rörigt att sätta ihop en utdelningsportfölj med tanke på att de flesta har slopat eller åtminstone kapat sin utdelning, så jag försöker till viss del förbise detta år och göra antaganden om vilka som kommer vara stabila utdelningsbolag post-corona.


Vad jag menar med att jag vill ha ett självspelande piano är att även om jag tycker det är väldigt kul att sitta och knåpa ihop mina egna portfölj, hitta intressanta bolag och se om jag kan prestera bättre än relevanta index, så vet jag att jag också att mina intressen går lite i perioder och att det kommer komma tillfällen då jag inte vill hålla på med börsen alls. Med det menar jag inte att jag skulle sluta spara dessa perioder, bara att jag inte alltid vill sitta och djupdyka efter bästa köp, utan jag vill plocka ihop en portfölj med stabila bolag som jag kan fylla på i ur och skur utan att behöva tänka mycket mer på.


Med det sagt så har jag plockat ihop en portfölj jag kallar för “drömportföljen” som just nu består av 45 bolag. (Disclaimer: jag äger inte allt i denna planerade portfölj just nu, utan det är som en riktlinje och ett mål). Som sagt låter det nog som väldigt mycket för många men jag vill inte ta stora bolagsrisker och jag har också försäkrat om att jag sprider riskerna över varje bransch, även om det är minimal exponering mot vissa, som t.ex. Medicinbolag. Både för att jag inte förstår mig på dem (än iallafall?) samt att de har oftast låg eller ingen utdelning. Jag återkommer till “drömportföljen” i ett senare inlägg.


hur sparar vi? Jag och min partner har varit tillsammans ca 6,5 år och kom överens redan från dag 1 att vi håller isär våra pengar och går igenom vår ekonomi löpande varje månad för att dela upp våra gemensamma utgifter. Alltså oavsett hur mycket var och en tjänar så betalar vi alltid 50/50 på våra gemensamma utgifter. Vi har alltid varit eniga om detta då det aldrig behöver bli nå onödigt bråk om pengar. Vet man att man har en lägre inkomst får man helt enkelt hushålla efter de resurser man har och spara in på onödig lyx. Under de första åren i vår relation studerade jag och min partner jobbade heltid, idag jobbar jag heltid och hon är timanställd men ska snart börja studera. Så våra inkomster har varierat och därefter också sparandet variera - men förhoppningsvis kommer detta att jämna ut sig på sikt. 


Som jag nämnde i tidigare inlägg så började mitt regelbundna sparande med 1500 kr i indexfonder under studietiden, tillsammans med lite latjande med aktier. Det tog lite längre tid för mig att sälja in idén om fondsparande till min partner som var fast besluten vid att spara allt till vår stora resa och framtida hus. Inte alls nå dåliga prioriteringar det heller, hon är väldigt duktig på att spara med men sedan jag fick med henne på tåget så har vi sparat 1500 kr/mån vardera i fonder och därefter har vi höjt detta till 2500 kr/mån. För dem flesta som hänger på #FinansTwitter är det fortfarande en väldigt liten slant men verkar vara förvånandsvärt mycket om man frågar medel-svensson.


Vi ska självklart inte jämföra oss varken med de som tjänar 40k+ netto i månaden och kan spara 20k var i månaden eller medel-svensson. Vi kan och ska bara jämföra oss med oss själva och basera vårt sparande på våra egna förutsättningar. I dagsläget har vi satt våra mål som följande: alltid spara 2500 kr/mån i indexfonder, oavsett hur börsen går låter vi det flyta på ostört. Detta var (är?) tänkt att vara vårt privata pensionssparande som vi börjar plocka ut i samband med vår allmänna- och tjänstepensioner. Nu blir det en sorts försäkring att oavsett hur vår stock-picking strategi går så har vi ett sparande som följer marknadsindex. Utöver dessa 2500 kr är målet att spara 7500 kr i vår utdelningsportfölj per månad /(vardera). Dvs. 10k/månaden var till börsen. Detta däremot är mycket för oss och kommer att vara en mer flexibel summa eftersom att livet är mer än bara sparande.


I dagsläget letar vi efter hus och har ungefär vad vi behöver för att få igenom köpet, därefter kommer vi vara ganska nollställda i vår ekonomi. Därför kommer vi justera ner vårt sparande mot börsen till ca 5k/mån en period i samband med att vi hittar vårt hus. Som några av er vet så tillkommer det alltid mer kostnader än vad man planerat för i samband med husköp. De senaste månaderna har det varit väldigt många köplägen (har det sett ut som iallafall?) vilket har resulterat i att vi köpt aktier för 10k utöver de 2,5k vi placerar i fonder. Det är dock inte hållbart på sikt för oss då vi båda har ganska låga löner. 


I normalläge kommer vårt månadssparande se ut som följande:



Indexfonder:             2500 kr

Utdelningsportfölj:             7500 kr

Resor:             1000 kr

Hus:             1000 kr

Bil:                     500 kr

Buffert:                     1000 kr

—————————————

= Totalt sparande:             13 500 kr



För att klargöra så är hus-sparandet till underhåll/investeringar m.m. Samma gäller bilsparandet.

Om vi säger att jag får ut omkring 20k netto ger detta mig ca 6500 kr att leva på per månad. Är det mycket eller lite? Beror på vem du frågar. Det ger en sparkvot på ca 68 %. Kvarvarande 32 % skall räcka till 50 % av vår amortering och ränta, el och vatten, sophämtning m.m. mat, försäkringar, bensin/kollektivtrafik, streamingtjänster, börsdata och egna kostnader för telefon, kläder, nöjen, amortering av CSN och ‘övrigt’. Puh. Jag lära fila på mitt snack inför löneförhandlingen nästa år.


Jag för löpande budget och har exakta siffror på allt i dagsläget redan men jag avvaktar med att redovisa en komplett sammanställning då vi har en väldigt temporär boendesituation i dagsläget i sökandet efter hus och jag det kommer nog vara mer jämförbart med ett normalt hushålls fasta utgifter efter flytten. Oavsett kan man nog se ganska tydligt att det är små marginaler att spela med om man ska få planen att hålla långsiktigt. Förhoppningsvis hinner vi båda öka på våra inkomster något under de kommande 15 åren. Ah visst ja, hade inte kommit in på det än - men 15 år är vår plan att som senast gå i pension. Dvs. Omkring när jag fyller 45 år. Beräkningarna för detta tar vi också i ett senare inlägg.


Vill också ta detta tillfälle i akt att be om ursäkt för att jag ljög för er i tidigare inlägg - mitt nästa inlägg blev inte kortare trots allt. Risken finns nog att jag kommer skriva längre inlägg som ingen orkar läsa… men men, får åtminstone skriva av mig lite!


Nådde du igenom mitt svammel så vill jag tacka för visat intresse, tror jag tappade den röda tråden nånstans på vägen, jag brukar normalt vara mer strukturerad.


//Divito

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Comeback & Flashback

Depp-rant och Pro

Nu är det i hamn!