Vad hände i maj?

Vad hände i maj?



Maj månad går mot sitt slut, trädena blommar och sommarvärmen har redan slagit till på allvar. Jag har precis firat morsdag med min mor och systrar med årets första grillkväll. En riktigt härlig söndagkväll.


Bloggen

Varje söndag passar jag på att skriva av mig lite och trots att detta blir mitt femte inlägg har bloggen inte ens ‘fyllt’ en månad ännu. Jag startade bloggen främst för att just skriva av mig - få ner mina tankar på “papper” eftersom att det är en del av min tankeprocess och att jag ändå gjorde det i ett privat dokument, så varför inte göra det publikt och dela med mig? Oavsett om det är någon annan som läser det här eller inte så kommer jag att skriva. Kan det inspirera eller på något sätt hjälpa någon annan är det bara en bonus. Dessutom blir det mycket svårare att inte hålla mig till mitt ord när jag gjort det publikt, det blir som en form av kontrakt som jag binder mig själv till att följa efter att jag yttrat orden till någon annan, Frihetsmaskinen skrev precis om detta för ett par veckor sedan och som jag skrev till honom är det precis på samma sätt jag resonerar. Dagens inlägg publiceras sent pga. morsdagsfirande men jag ser ändå till att det blir gjort på grund av just den anledningen, att jag ‘kontrakterat’ att skriva varje söndag.


SAVR

Därför måste jag också ta upp de förändringar jag gör i det jag tidigare publicerat, vilket för mig till mitt senaste inlägg. I det stora hela kommer jag köra på samma upplägg att flytta fondsparandet till SAVR, jag kommenterade dock då jag skrev det att jag insåg att jag hade för låg exponering mot de amerikanska tech-jättarna. Därför la jag om lite och har reducerat mina två Ny Teknik-fonder till 10 % vardera, 20 % svensk tech får vara nog, trots prestation såhär långt. Samtidigt har jag tagit bort Öhman Emerging Markets helt och ökat Öhman Global Growth, dels för att jämna ut exponeringen och dels för att rabatten var väldigt mycket mer attraktiv i Global Growth. Jag jämförde därefter Robur Asienfond med Robur Access Asien och kom fram till att den mycket högre avgiften i Asienfonden känns inte rättfärdigad, ens med rabatten SAVR erbjuder. Jag har därför tagit tillbaka mina Access Asien respektive Access USA och kommer att behålla dessa på Avanza eftersom att SAVR inte erbjuder de billigaste Indexfonderna där de inte kan prispressa. Därefter har jag också tagit tillbaka min Europafond som jag tidigare haft på Avanza, även om rabatten är sämre än på många andra är det utan tvekan värt att ha den på SAVR. Så summa summarum, ja - några ändringar gjorde jag ändå men exponeringen skiljer sig inte avsevärt. 2000 kr kommer att gå till SAVR och 500 kr till Accessfonderna på Avanza.




Aktiehandel!

Roligast med sparandet är ändå att handla aktier! Jag har bara så otroligt många jag vill shoppa loss på men ack så begränsat kapital… Dock har jag en väldigt bra sparkvot i dagsläget som jag verkligen får se till att njuta av så länge boendesituationen kvarstår (inneboende medan vi söker hus), vilket gör att jag kan spara ca 70 % av min disponibla inkomst. Dilemmat är ju bara hur mycket som ska till boendet och hur mycket jag får handla för. Egentligen borde jag handla för lite mindre då jag just nu handlat aktier för mellan 7 500 - 10 000 kr (utöver mina 2 500 kr till fondspar) och endast 4 000 - 5 000 kr till husköpet. Hursomhelst - vad har jag handlat då? Vad kul att du frågar!


I mitten på månaden gjorde jag mina vanliga månadsköp (jag handlar alltid för föregående månads lön) och där blev det  först följande till utdelningsportföljen: SBB D och SBB B, efter att det såg lite Illja ut för bolaget och kursen dök så passade jag på att köpa in mig lite i ett bolag som jag känt mig övertygad om att jag vill ha i portföljen. D-aktien var inget jag hade planerat från början dock men efter att de erbjudit en direktavkastning på över 8 % så kändes det som att jag ändå behövde ta en liten position även där. B-aktien lyckades jag pricka helt okej på 15,53 kr och är över +21 %  sedan köp, vilket känns helt okej på ca 3 veckors tid? Som vanligt kommer man ju alltid önska att man köpt mer i efterhand.


Därefter har jag fyllt på i Peab och plockat in: KnowIT, TietoEVRY Oyj, Intrum, Millicom, Svolder B, Cibus, Tethys, Fortum och DNB. Alla dessa är aktier jag planerat att ha i utdelningsportföljen, bortsätt från Millicom, det är ett bolag som egentligen passar bra in i utdelningsportföljen men har känts som lite för hög risk för min smak. Dock har jag likt många andra svårt att se hur de ska kunna bli billigare än de redan varit på 200 kr-nivån där de såg ut att stagnera helt ett tag. Så jag passade på att köpa en något kortsiktigare position i Millicom på 203 kr vilket verkar ha varit precis i samband med att de fick lite luft under fötterna och har stigit ca +11 % sedan köpet för bara en handelsvecka sedan. 


Amerikat!

Sen var det ju så att Avanza var generös nog att de bjöd på en courtage-fri dag av handel i USA och då kunde jag inte riktigt hålla fingrarna i styr… jag har många bolag i USA som jag är sugen på sedan tidigare som jag kommer att plocka in i portföljen, men jag har inte hunnit analysera dem än och har avvaktat lite tills att jag har mer tid så jag kan passa på att investera i Pro-medlemskap i Börsdata i samband med detta. Så jag passade på att köpa in några bevakningspositioner i några bolag som kommer finnas i min portfölj förr eller senare, frågan är mest huruvida de är köpvärda eller inte i dagsläget.


Följande bolag intågade portföljen hela vägen från amerika’t: AbbVie Inc, AT&T, Coca-Cola Co, Corning, Cisco, Exxon Mobil och Verizon. 



Med det sagt handlade jag för lite mer än vanligt denna månad men jag sålde också av en del innehav som jag ursprungligen plockat in men efter övervägande utgjorde en för stor risk för det jag tänkt mig, samt att många slopat eller sänkt sin utdelning. 


Så nu stänger vi maj och öppnar dörren och välkomnar in sommaren på riktigt, hejsan juni!


//Divito

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Comeback & Flashback

Depp-rant och Pro

Nu är det i hamn!