Nu styr vi om fondsparandet till SAVR!


Även om den största delen av vårt kapital kommer att gå till att mata utdelningsportföljen som kommer är tänkt att vara vår frihetsmaskin, så har vi - och kommer också att fortsätta ha ett regelbundet fondsparande på sidan om. 2500 kr vardera går automatiskt till ett månadsspar i fonder. I fondsparandet såhär långt har jag valt att placera pengarna i breda indexfonder som tillsammans utgör en global exponering mot de största ekonomierna. Efter ha kikat lite mer på SAVR och den rabatt de kan erbjuda vid många fina fonder som överpresterat de flesta index så har jag bestämt mig för att jag vill ta en högre risk i mitt fondsparande.


Istället för att ha fonderna som den stabila basen den var tänkt att utgöra ,så får den istället bli den mer riskfyllda delen i sparandet, medan den breda utdelningsportföljen istället sannolikt kommer vara mer låg risk där vi förlitar oss på en stabil utdelning istället för någon större överavkastning. 


Den nya fondportföljen
Blått är SAVRs avgift, rött är Avanza med fleras avgift, grönt är rabatten SAVR erbjuder.

Jag har dels valt att höja exponeringen mot teknik rejält och anledningen att jag har med två st Ny Teknik-fonder är egentligen som en experimentel jämförelse mellan de två - Swedbanks Ny Teknik som vart utnämnd till decenniets bästa fond - och nu när Swedbanks tidigare förvaltare Carl Armfelt och Erik Sprinchorn har startat TIN ska det bli intressant att se hur de två kan prestera jämsides framåt.

Utöver dem så gillar jag mycket av det Öhman erbjuder på flera fronter med hög risk som levererat flitigt och tar gärna god exponering mot småbolag som jag skulle ha svårt att hitta på egen hand. Robur Asienfond är mest ett komplement för att exponera lite mer mot asien då resterande har stor exponering mot antingen Norden och Europa eller USA. MS INVF Global Opportunity A var inget planerat val, då jag egentligen försöker undvika alla fonder/ETF:er som handlas i annan valuta pga. växlingskostnaden men det blev svårt att låta bli en fond som lyckats leverera 131 % på 5 år när den erbjuds med en 0,71 % rabatt med. Den skall bli intressant att följa. 

Coeli Global Selektiv R var inte heller något självklart val - jag hade egentligen bestämt mig för Fondita 2000+ B eftersom att jag gillade hur väldiversifierad den var mellan olika länder och rabatten som erbjöds - den var dock i annan valuta samt största problemet var att de krävde ett minimum månadsspar på 1000 SEK vilket var mer än jag hade tänkt mig. Därav landade det på Coeli då den har ganska bred spridning bland länder (trots att ca 54 % utgörs av USA) och för att den amerikanska delen inte bara var samma bolag som de flesta andra erbjuder. I skrivande stund inser jag dock att jag kanske har för lite exponering mot just dem största tech-bolagen i USA... kanske får se över det!


Plattformen SAVR
Tja, jag knappt hunnit använda den ännu då jag knåpade ihop det här under helgen och först då bekantade mig med den. Spontanta känslan är att den lämnar en del att önska. Å ena sidan gillar jag verkligen att de har kört en väldigt avskalad modell där allting är riktigt förenklat - det finns så få alternativ att man knappt kan göra fel. Å andra sidan är den några saker som känns som de verkligen borde finnas med. Att sätta ihop ett månadssparande för mig är att först välja ett belopp att spara - därefter fördela det. I Avanza är det väldigt enkelt då man kan välja ett belopp, sen de fonder man vill ha och så kan man justera procenten mellan var och en för att sedan få ut belopp per fond. På SAVR får man söka efter en fond i taget och välja ett belopp för just den fonden, sedan söka efter nästa och göra detsamma - inget stort problem, jag vet. Men det känns endå som en enkel funktion som ger dig en bättre överblick medan du jobbar ihop din portfölj. Nu gjorde jag allt detta i excel ändå så det spelar ju ingen roll, men många vill nog slippa behöva göra så.

Utöver det så störde jag mig också på det faktum att jag var tvungen att godkänna varje fond med bankID separat dvs. åtta gånger, istället för att få slå ihop de fonder jag ville ha och sedan godkänna allt med bankID en gång. Återigen, inga stora problem så klart men det känns ändå onödigt tidskrävande. 

Så vad gör jag nu med mitt fondsparande på Avanza? Jag har fr.o.m. idag slutat spara nytt till mitt fondkonto i Avanza och jag övergår direkt med allt nysparande till SAVR fr.o.m. nästa månad. Det sparande som redan finns ackumulerat på Avanza ska jag successivt föra över, troligen säljer jag lite åt gången för att undvika att pricka fel datum för köp/sälj på alltihopa men allt fondsparande kommer fortsättningsvis göras på SAVR så länge Avanza inte kan konkurrera med deras priser.


Hur tänker du kring SAVR?


//Divito

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Comeback & Flashback

Vad hände i maj?